LATO U NUTEK
W minionym tygodniu Nutki poznały temat lata. Poznały letnie wiersze: Pietruszka Doroty Gellner, Wąż Elżbiety Małgorzaty Skorek, Przepis na tęczę Agnieszki Frączek i Truskawka Doroty Strzemińskiej - Więckowiak. Obserwowały, jakie zmiany zachodzą w przyrodzie. Rozmawiały o pogodzie: takiej, którą lubią dzieci i tej niebezpiecznej. Rozpoznawały po dźwiękach wiatru, deszczu i burzy. Poznały zjawiska atmosferyczne występujące w czasie burzy (ciemne chmury, deszcz, wiatr, pioruny) oraz zasady bezpiecznego zachowania się: ukrycie się w budynku, przykucnięcie. Rysowały błyskawice. Sprawdzały, jak w ciągu dnia zmieniają się miejsca oświetlone, co wynika ze zmiany położenia słońca. Poznały piosenkę Razem z latem. Nutki dowiedziały się, że po burzy na niebie może pojawić się tęcza. Obserwowały i mieszały kolory, tańczyły z tęczowymi paskami krepiny, szukały tęczy w bańkach. Poznały kalendarz pogody i każdego dnia wklejały do niego odpowiednie symbole. Przyglądały się różnym ziarenkom, mówiły o tym, jak rosną rośliny oraz że do wzrostu potrzebują słońca i deszczu. Oglądały, jak różni malarze artyści przedstawili na swoich obrazach lato i sami malowały za pomocą gąbki. Dzieci brały udział w różnych zabawach związanych z pogodą i z latem.
Podczas wyjazdów wakacyjnych sytuacje przebywania z dzieckiem w miejscach pełnych ludzi, takich jak plaża, dworzec, lotnisko czy centrum handlowe, zdarzają się stosunkowo często. W związku z tym warto przygotować się do nich w taki sposób, by maluch się nie zgubił, a gdyby to nastąpiło – by jak najszybciej odnalazł mamę lub tatę. Przede wszystkim ważne jest, by wiedział, że nie może oddalać się od opiekunów, a w bardzo zatłoczonych miejscach, o ile to możliwe, dobrze jest trzymać go cały czas za rękę. Można też ubrać syna czy córkę w takie ubranie, które dobrze widać w tłumie – oryginalną czapkę, odblaskową bluzkę czy inny element charakterystyczny. Dziecko musi również wiedzieć, jak powinno się zachować, gdy straci z oczu rodziców. Najlepiej jest ustalić punkt charakterystyczny, do którego powinno się w takim wypadku udać (np. budka ratowników lub największe w okolicy, dobrze widoczne drzewo) i osoby, do których może się zwrócić po pomoc (obsługa sklepu, policjant czy dorosła osoba z dzieckiem). Maluch musi wiedzieć, że nie wolno mu iść z żadną obcą osobą ani brać od niej jedzenia i picia. Dobrze, jeśli ma przy sobie zapisany numer telefonu do mamy lub taty, np. na opasce założonej na rękę, warto też go uczyć adresu zamieszkania i numeru telefonu. Żeby uniknąć niepotrzebnego zdenerwowania, można ćwiczyć sytuację zagubienia, odgrywając scenki – dzięki temu, mimo że takie wydarzenie zawsze jest stresujące, jeśli wydarzy się naprawdę, dziecko będzie spokojniejsze.